Oostendse Verhalen

Sinds 2001 de site over Oostende, zijn taal, cultuur en bevolking

Zoeken op de site

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 
oud nieuws [b]Oostende is op goede weg[/b] Nu de haven op volle toeren loopt en ook de eerste percelen op het industrieterrein Plassendale verkocht raken, wordt de volgende uitdaging de luchthaven van Oostende. Die boodschap bracht vice-premier Johan Vande Lanotte dinsdag mee op de nieuwjaarsreceptie van ondernemend Oostende. Voor de 1.850 aanwezigen maakte Vande Lanotte een evaluatie van de verwezenlijkingen zoals hij ze op de nieuwjaarsreceptie voor ondernemend Oostende in 1997 onder de titel [i]Mission Impossible [/i]had beloofd. Zo is het resultaat van de investeringen in de haven dat de vrachttrafiek op drie jaar tijd is verdubbeld. Zelfs de hoogdagen van de RMT kunnen niet meer tippen aan wat er heden ten dage in de haven wordt verscheept. [b]Charter[/b] Zorgenkind blijft echter de luchthaven, maar ook hier belooft Vande Lanotte beterschap. Belangrijk was in elk geval de ondertekening van een [i]gemeenschappelijke verklaring met betrekking tot de Oostendse luchthaven[/i]. De tekst werd zowel getekend door SP.a, VLD, CD&V, Spirit, het autonoom gemeentebedrijf Haven Oostende, de Kamer voor Handel en Nijverheid, Unizo als ABVV en ACV, maar niet door Agalev, die met Vlaams minister voor Leefmilieu Vera Dua toch de nachtvluchten op Oostende wilde afschaffen. In de nota verklaren de diverse organisaties dat ze in samenspraak met de omwonenden de luchthaven willen ontwikkelen tot een middelgrote luchthaven met lijnvluchten, charters en vrachtvliegtuigen, dit alles binnen de beperking van 900 nachtvluchten per jaar. Einddoel is een verdubbeling van het aantal jobs op de luchthaven naar zo'n 800 arbeidsplaatsen. Voor het beheer zal zoveel mogelijk samenwerking met de haven gezocht worden. Met het charter stuurt Oostende voor de eerste keer een signaal naar de hogere overheid dat ze zelf weet waar ze met de luchthaven naar toe wil. [i]Ongebreidelde groei[/i] van de luchthaven is voor de [i]captains-of-economy[/i] in Oostende niet langer een must. [b]lees verder in de zeewacht[/b]

Login Form