Oostendse Verhalen

Sinds 2001 de site over Oostende, zijn taal, cultuur en bevolking

Zoeken op de site

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 
oud nieuws NOOIT GEZIENE GROEI VAN RO-RO TRAFIEKEN (+45%) STUWT HAVENTRAFIEK BOVEN DE 6 MILJOEN TON (+28%) De diversificatie in de bestemmingen (Ramsgate, Ipswich en Killingholme) en het opvoeren van de frequentie (nu 13 afvaarten per dag = 26 overvaarten) heeft duidelijk de transporteurs aangesproken. Gekoppeld aan een uitstekende bereikbaarheid, vlotte afhandeling, doorgedreven veiligheidsmaatregelen, en goede service heeft dit geleid tot een recordhoogte in goederenbewegingen. - meer dan 125 000 vrachteenheden* op de Transeuropa Ramsgate Terminal - meer dan 100 000 vrachteenheden op de Ferryways Ipswich/Killingholme Terminal - in totaal 228 300 vrachteenheden, + 45 % t.o.v. vorig jaar en bijna 4 maal zoveel als 3 jaar terug in 1999 Via kleine containerschepen (feeders) werd de lokale industrie voorzien van een kleine 10 000 TEU in containertrafiek, dubbel zoveel als vorig jaar. De bulk en general cargo bereikte 1 590 000 ton, net iets meer dan vorig jaar (+0.5%) Alle goederen samen bereikt de overslag in de Oostendse haven 6 200 000 ton. (+28%) De passagierstrafiek op de catamarans Oostende ?Dover kende een grote terugval. In het seizoen waarin Hoverspeed operationeel was werden 270 000 passagiers en 51 000 toeristische auto?s vervoerd (-56%). In het licht van deze cijfers is de stopzetting van de lijn door Hoverspeed helaas een verwachte evolutie die spijtig genoeg met een verlies aan arbeidsplaatsen gepaard gaat. Een herstel van de passagiersverbinding via Transeuropa op de lijn Oostende ? Ramsgate moet mogelijk zijn. Met de haven van Ramsgate lopen hierover verdere gesprekken die echter moeizaam verlopen. Dank zij de begeleiders van de vrachtwagens en de fors toegenomen cruisetrafiek (10 calls) zijn toch bijna 400 000 passagiers te Oostende in- of ontscheept. Belangrijk is dat de groei van de haventrafiek de motor is van de versnelde ontwikkeling van de activiteit in de achterliggende Plassendale gebieden. De onlangs aangekondigde investering door de groep GE Capital/IIG/KBC in een gigantisch logistiek park van 23 ha op Plassendale 1 is eng verbonden met het succes van de haventrafiek, evenzeer als de andere beschikbare vervoersmodi een rol spelen: gemakkelijke verbinding langs de weg, een spoorverbinding naar de haven en naar Plassendale, de binnenvaartverbinding aan het kanaal in Plassendale, en niet te vergeten de nabijheid van de internationale luchthaven. De synergie tussen Haven en Plassendale wordt hierdoor werkelijkheid. Tot slot past het te benadrukken dat het bereikte succes het resultaat is van een meer dan voorbeeldige samenwerking tussen alle bedrijven en besturen die in de haven en in Plassendale actief zijn, erin geloven en er daadwerkelijk in investeren. De Haven houdt eraan hen hiervoor welgemeend te danken en is ervan overtuigd dat hun voorbeeld nieuwe investeerders zal overhalen eveneens te geloven in Oostende als dynamische ontwikkelingskern. ********* * vrachteenheden: of trekker met oplegger onder begeleiding van een chauffeur (=begeleide eenheid) of oplegger alleen (onbegeleide eenheid) aan boord geladen door terminalpersoneel met haventrekkers. In Oostende werden 114 834 begeleide en 113 460 onbegeleide vrachteenheden behandeld. bron: ([url]www.portofoostende.be[/url])

Login Form