Oostendse Verhalen

Sinds 2001 de site over Oostende, zijn taal, cultuur en bevolking

Zoeken op de site

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

 Gemeentebedrijf AGSO: geen tact en niet correct

Ambroos Van Durme, directeur van SKB Life Saving Equipment Oostende, wiens bedrijf zou moeten verhuizen voor het bouwproject van CFE-Versluys en het AGSO vertelt in De Zeewacht hoe hij ten onrechte door het AGSO, bij monde van Bart Bronders, als dwarsligger wordt afgeschilderd. "We liggen zeker niet dwars en willen niet het onderste uit de kan. Maar we willen wel een degelijke vergoeding om te verhuizen."

Gemeenteraadslid Katty Tournoij (Vlaams Belang) interpelleerde op de jongste gemeenteraad schepen Bart Bronders over de plannen voor een nieuwe woonwijk op de Oosteroever. Bronders stelde dat voor alle nog aanwezige bedrijven een oplossing wordt gezocht, indien nog niet gevonden, maar dat er nog een probleem is met de verwerving van SKB. "Dat gaat wellicht naar een onteigening", vermoedde de schepen. We wilden eens horen wat het probleem is bij SKB, een bedrijf met tien werknemers op de Hendrik Baelskaai, gespecialiseerd in het keuren van reddingsmateriaal aan boord van schepen, het nazien van brandblussers, het testen van duik- en ademhalingstoestellen, het maken van opblaasbare boten in polyester en het onderhoud van buitenboordmotoren. Ambroos Van Durme (60) werkt al sinds 1974 in de scheepssector op de Baelskaai. In 1980 ging hij aan de slag bij SKB, in 1988 kwam hij aan het hoofd van de Oostendse vestiging van het Antwerpse bedrijf. De nieuwbouw staat er sinds 1994.

Onaanvaardbaar

"We doen helemaal niet moeilijk", zegt Ambroos. "Maar het voorstel van stadsbestuur en AGSO is voor ons onaanvaardbaar. Een schatter bepaalde de waarde van het bedrijf, maar hij kwam tot een belachelijk laag bedrag, waarmee je geen bedrijf kan verplaatsen. Ze moeten ons betalen wat we waard zijn. Er is ons een nieuwe locatie voorgesteld in de achterhaven, in een vergeten hoek waar onze klanten ons maar moeilijk kunnen vinden. We willen liever een plekje op de vroegere Beliardsite in de Sloepenstraat, waar ook de scheepswerf IDP een plaats kan krijgen mocht het Visserijdok deels worden gedempt. Scheepsgebonden activiteiten zouden er bij elkaar zitten en dat zou goed zijn." "Hier zijn de gronden en het gebouw onze eigendom. Op de ons voorgestelde plaats in de achterhaven zouden we de gronden moeten pachten. Het gaat om de gronden naast het vroegere Damen Shipyards, de huidige bedrijven Soetaert en Sytech. Maar we zijn er onvindbaar en onbereikbaar met het openbaar vervoer", vindt Ambroos.

"Ze moeten ons betalen wat we waard zijn"

"Als het niet anders kan, dan moeten we naar daar, maar liever zouden we op een plaats terechtkomen waar de scheepsgebonden activiteiten samen kunnen blijven. Vroeger bevonden de scheepswerven zich aan het derde bassin, waar nu het stadhuis staat. Toen de werven er moesten wijken voor het stadhuis, werden ze allemaal naar één plaats verhuisd. Naar hier."

Miserie

"De mensen van het AGSO zijn nooit tot hier gekomen. We zijn zelf moeten gaan om de plannen te horen", zegt Ambroos. "Een bedrag werd op een notablokje geschreven. 'Dat krijg je, meer niet.' Maar een nieuwbouw kost algauw 1,5 miljoen euro. Dan zijn er nog de kosten voor de verhuizing, het verlies doordat je tijdens de verhuizing niet kan werken en de economische schade door de verhuizing naar een onbekende locatie. Daar houden ze geen rekening mee. De vestiging van SKB in Antwerpen werd ook onteigend, maar daar is het op een redelijke manier gebeurd. Met een redelijke vergoeding. Dat moet hier ook kunnen." "Wij willen niet weg, maar we beseffen wel dat we weg zullen moeten. We werken met springstoffen en hebben daar een milieuvergunning voor. Maar in woongebied is dat niet houdbaar. Met ons is er nog geen akkoord, maar de andere bedrijven zijn ofwel gestopt, ofwel einde contract, ofwel zijn de panden eigendom van de familie Versluys. Ons dossier zit nu bij een advocaat. Als er geen correct bod komt, zal het uitdraaien op een rechtszaak. Maar dat zal lang duren en wie zal de uil zijn? SKB Life Saving Equipment. Allemaal miserie die we niet moeten hebben. We hadden anders al lang bijgebouwd, maar kunnen nu niet anders dan afwachten."

Bal in hun kamp

 "Wij willen redelijk zijn, maar zij moeten ook redelijk zijn", vindt Ambroos. "De scheepsbouw was eens zo'n bloeiende sector en er is al zoveel kapotgegaan. Vroeger was het hier geestig werken, in het visserijleven, maar dat is enorm verminderd. Ik snap wel dat het hier mooi wonen zal zijn, zeker als er straks een nieuwe, veel compactere vismijn komt. Dan zal je hier een prachtig zicht op het stadscentrum hebben. Maar al die appartementen zullen ook iets opbrengen. De bal ligt in het kamp van stad en AGSO. We willen niet het onderste uit de kan, maar het moet haalbaar zijn. Anders zou SKB wel eens kunnen beslissen om alles naar Antwerpen te verhuizen. Ze willen toch geen tien jonge gasten op straat ?"
(interview en foto: HH.)

 

 

Read more http://oostendseoosteroever.be/179-gemeentebedrijf-agso-geen-tact-en-niet-correct.html

Login Form