Oostendse Verhalen

Sinds 2001 de site over Oostende, zijn taal, cultuur en bevolking

Zoeken op de site

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

2011 was rampjaar voor haven Oostende

Volgens prof. dr. Georges Allaert was 2011 het op één na slechtste jaar voor de Oostendse haven. Onder meer het aantal passagiers en scheepsbewegingen zakte tot een dieptepunt. Allaert, verbonden aan Universiteit Gent, ziet niettemin nog kansen voor de toekomst.


Professor Georges Allaert schetst al voor de 25ste keer een beeld van de Oostendse haven en de maritieme bedrijven. De cijfers tonen voor 2011 geen rooskleurig beeld. «De cijfers van het voorbije jaar kreeg ik pas na lang aandringen. Dat komt waarschijnlijk, omdat het een van de slechtste jaren was voor de haven sinds 1998. Alleen in 1999 waren de cijfers nog slechter. De roll on roll off-trafiek (vrachrwagens,nvdr) zakte tot een dieptepunt met 2,2 miljoen ton. Ook voor de passagierstrafiek was het een slecht jaar. Er waren 32.000 passagiers op de ferry's en 76.755 chauffeurs. Met de cruises kwamen er 4.066 mensen mee. Dit is in 2000 gestart en blijft schommelen tussen 2.000 en 1.000 passagiers. Ook de toeristische wagens zakten tot 13.547, in 2008 was dat nog 28.000. In 1998 waren er zelfs 200.000 auto's», blikt Allaert terug.

General cargo

Ook in aantal scheepsbewegingen spreekt Allaert van een rampjaar met 2.204 bewegingen. Het enige wat enigszins stand houdt, is de general cargo. Dat zijn zand, grint en chemische stoffen. «Dit bewijst dat de haven een nut heeft als aanvoerhaven voor grondstoffen voor de regio. Het merendeel gaat naar de bouwsector. Ook belangrijk is de evolutie in de voorbije tien jaar. Hierin zagen we het containerverkeer verdwijnen.»

Enerqy port

Allaert vindt dat de haven moet inzetten op waar ze goed in is. «De haven moet nieuwe roro-lijnen blijven zoeken. Daarnaast kan shortseashipping, van kust naar kust, met containers ook interessant zijn. Dit moet even belangrijk blijven als het offshoreverhaal. De energyport moet ingebed worden in een lange termijnsvisie waarbij de havendynamiek overeind blijft rond de bestaande pijlers roro en bulk, visserij en visverwerking, DAB/vloot en Yachting. Hiervoor moet inderdaad ruimte geschept worden, maar het mag de bestaande pijlers niet wegdrummen. Het energieverhaal kan een toegevoegde waarde bieden voor Oostende, maar dan moeten de lokale bedrijven ook betrokken worden bij het verhaal en dat is nu niet het geval», vertelt Allaert.

In de haven van Oostende ontkennen ze de slechte cijfers niet. «Dit is geen verrassing. We hebben ons een jaar voorbereid om de offshore activiteiten mogelijk te maken. We hebben hiervoor een terminal stilgelegd en de gevolgen waren te voorspellen. We moeten een jaar op onze tanden bijten om een beter resultaat in de toekomst te bereiken. Binnen een maand zal C-Power hier volop aan het werk zijn. Dit zal heel wat toegevoegde waarde en tewerkstelling opleveren», meent gedelegeerd bestuurder Paul Gerard. De Oostendse haven blijft ook verder werken op roro.«Hier zijn in de nabije toekomst enkele goede opties in het vooruitzicht.»

 

bron: HLN/LBB

 

Read more http://oostendseoosteroever.be/198-2011-was-rampjaar-voor-haven-oostende.html

Login Form