Oostendse Verhalen

Sinds 2001 de site over Oostende, zijn taal, cultuur en bevolking

Zoeken op de site

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Project ‘Revitalisering Oude Industriehavens’ (ROI) loopt op zijn einde

Het project ‘Revitalisering Oude Industriehavens’ (ROI) loopt op zijn laatste benen. In 2009 startte de stad Gent de herinrichting van het oude havengebied rond de Oude Dokken tot een volledig nieuwe wijk, met plaats voor wonen, werken, handel en recreatie. De stad ging op zoek naar partnersteden met  een gelijkaardige ontwikkeling op de agenda. De werkgroep ‘Revitalisering Oude Industriehavens’ (ROI) was daarvan het resultaat.

De meeste steden bevonden zich in de beginfase van de ontwikkeling. In deze periode kregen ze dan ook vaak met dezelfde problematiek te maken. Acht steden uit de grensregio Vlaanderen-Nederland konden zo kennis en ervaringen uitwisselen. Het Oostendse AGSO, nam ook deel en introduceerde aanvankelijk het project rond de Churchillkaai. Later liet AGSO het Churchill-dossier voor wat het was en kwam aandraven met het project rond de Oostendse oosteroever. Op deze video zien we Karel Vanackere, directeur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stadsvernieuwing Oostende de plannen over de oosteroever uitleggen aan zijn ROI-collega's (De volledige film is hier te bekijken.)

De manier waarop Gent de renovatie van de kaaimuren aanpakte of het oude havengebied met de historische binnenstad verbindt bijvoorbeeld, leverde een pak bruikbare informatie op voor de andere steden. Omgekeerd stak Gent heel wat op van hoe Antwerpen of Vlissingen historisch waardevolle elementen in hun projecten inpasten.
Op de website www.roi-project.be is er heel wat documentatie terug te vinden over de projecten van de deelnemende steden : Gent, Oostende, Antwerpen, Leuven, Hasselt, Vlissingen, Roermond en Tilburg.
Ons viel op dat de mobiliteitsstudie van het Gentse project zeer grondig gebeurde en meer dan zestig bladzijden beslaat, en dat het project 'T Eilandje' van de stad Antwerpen gaat voor 25% sociaal wonen, 50% betaalbaar wonen en 25% residentieel wonen. En het bewijs dat het niet persé om hoogbouw hoeft te gaan bewijst de eerste fase van het Vlissingse 'Scheldekwartier'.

 

Project ‘Revitalisering Oude Industriehavens’ (ROI) loopt op zijn einde

Scheldekwartier te Vlissingen

 

Read more http://oostendseoosteroever.be/de-oosteroever-in-2011/167-project-revitalisering-oude-industriehavens-roi-loopt-op-zijn-einde.html

Login Form